Artykuły na Platformie Visconti

Nasza szkoła, jako jedyna w Polsce bierze udział w międzynarodowym projekcie UPPScience, a nasi partnerzy pochodzą aż z  9 różnych krajów m.in. z Norwegii, Malty, Hiszpanii, Rumuni, Turcji, Portugalii.  W projekcie tym zadaniem nauczycieli jest udział w działaniach związanych z współtworzeniem i funkcjonowaniem międzynarodowej platformy oraz w warsztatach redakcyjnych przygotowujących do publikowania projektów, czy prac badawczych, tak by potem koordynować podobne działania z młodzieżą, celem publikacji artykułów młodych i zdolnych ludzi. To innowacyjny projekt, bo zakłada dodatkową możliwość wymiany doświadczeń między uczestnikami, czyi możliwość uzyskania wsparcia eksperckiego o charakterze międzynarodowym. Tym samym jest to doskonała okazja do rozbudzania pasji i zainteresowań młodych ludzi,  stwarzanie im nowych możliwości na drodze – być może w przyszłości – do kariery naukowej.

Jednym z takich ważnych etapów był wyjazd nauczycieli na szkolenie do Bukaresztu. Podczas tego pobytu uczestnicy nabywali niezbędne kompetencji, aby móc potem propagować ideę projektu wśród młodzieży, a następnie służyć pomocą podczas planowania i publikacji ich pierwszych popularno-naukowych artykułów.

Nasza jedenastka „młodych naukowców”, którzy podjęli się pisania swojego pierwszego artykułu mają powody do zadowolenia. Opublikowane prace, w dużej części są kontynuacją ich wcześniejszych badań (uczniowie z klasy 1f, czy 2c). Niektóre podejmują bardzo istotną tematykę m.in. przeszczepu narządów, zanieczyszczenie środowiska, a czasem są wskazaniem na innowacyjny sposób rozwiązania problemu ekologicznego – zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi  z udziałem żywych organizmów- śluzic.  Wydaje się, że każdy kto podjął wyzwanie mógł nabyć nowych umiejętności, które sprawią, że każdy następny raz – będzie łatwiejszym! To jaki był ostateczny rezultat najlepiej jednak widać poniżej.

Serdecznie zapraszamy do lektury 11 artykułów naszych młodych naukowców, które są dostępne po zalogowaniu się na stronie:  http://cop.viscontiproject.eu/ lub w postaci PDF.

Poniżej podajemy nazwiska autorów i tytuły ich publikacji:

  1. Ilona Pilarczyk (klasa 2c) –„Na tropie fałszerstwa żywności”
  2. Julia Mielec (klasa 2e) – „Rewolucja w Ewolucji – Przyszłość w Śluzicach”
  3. Aleksandra Jurczak (klasa1f) – „Małe, liczne i nieobliczalne…”
  4. Anna Pawłowska (klasa1f) – „Proces kiełkowania roślin”
  5. Katarzyna Koziana (klasa 2e) – „Świat porostów bez tajemnic”
  6. Dominik Huber (klasa 2c) – „Czy możesz wierzyć swoim oczom?”
  7. Magdalena Pieczara (klasa2c) – „Czy za wszystko winne są geny?”
  8. Barbara Czernecka (klasa1f) – „Czas obalić askorbinowe mity”
  9. Daria Polak (klasa1f) – „Czy możliwe jest oddychanie bez dostępu do tlenu?”
  10. Klaudia Bartyzel (klasa1f) – „ABC o SKROBI”
  11. Agnieszka Stasiak (klasa1a) – „Jak wyeliminować problem braku narządów do przeszczepu?”

Całe przedsięwzięcie wydaje się być bardzo cenne, bo przecież nikt nie rodzi się naukowcem, ale się nim staje z czasem. na miarę możliwości, zainteresowania i stopnia zaangażowania.

Pytanie, które się często pojawia na myśl „naukowiec” to –jaki był jego początek, ten pierwszy krok?  Oczywiście, każda postać to odrębna historia, ale jest możliwe, że dla naszych odważnych i twórczych młodych ludzi ten właśnie artykuł może stać się tym pierwszym krokiem, czego oczywiście im serdecznie życzymy!