PROGRAM
WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
na czteroletni cykl edukacyjny 2021-2025
Liceum Ogólnokształcące nr I im. Marii Skłodowskiej – Curie
w Suchej Beskidzkiej
Akty prawne:
Program profilaktyczno-wychowawczy powstał w oparciu o przepisy Prawa Oświatowego – Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) oraz wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r. Ponadto uwzględniono: Statut Szkoły i Konwencja Praw Dziecka.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły w Liceum Ogólnokształcącym nr I im. Marii Skłodowskiej – Curie został przyjęty uchwałą Rady Rodziców w dniu ………….
…………………………………. ………………………………….
Dyrektor Szkoły Rada Rodziców
Opracowanie:
Dyrekcja, pedagodzy, nauczyciele i wychowawcy
Wprowadzenie
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci.
Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój
a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na drugiego człowieka.
Szkoła, jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać wychowanków w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów, dzieci przedszkolnych w trudnych sytuacjach.
Program profilaktyczno-wychowawczy powstał w oparciu o przepisy Prawa Oświatowego – Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910) oraz wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r. Ponadto uwzględniono:
- Rozpoznane potrzeby (diagnoza) w zakresie wychowania i profilaktyki (ankieta diagnostyczna nt. kondycji psychofizycznej uczniów po powrocie ze zdalnego nauczania z VI 2021 r., obserwacja, ewaluacja, rozmowy, wywiady)
- Wnioski z ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego z poprzedniego roku szkolnego
- Wnioski i rozpoznane oczekiwania Rady Rodziców
- Obowiązujące priorytety MEN
- Doświadczenie zespołu
- Krytyczne podejście do przyjmowania w szkole rozwiązań koncepcyjnych w zakresie wychowania i profilaktyki
- Wnioski z prac zespołów wychowawczych
- W naszej szkole systematycznie prowadzimy działania wychowawcze, profilaktyczne i dokonujemy ewaluacji na poziomie prac zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawców. Wychowawcy znają potrzeby zespołów klasowych i indywidualne potrzeby uczniów.
- Posiadamy opracowaną sylwetkę absolwenta dostępną na stronie internetowej szkoły, wiemy do czego dążymy w procesie wychowania i edukacji.
- Realizujemy i wspieramy proces wychowawczy w rodzinach naszych uczniów.
- Realizujemy różnorodne działania wychowawczo-profilaktyczne dostosowane do potrzeb klas i szkoły. Na bieżąco zdobywamy informacje o ich atrakcyjności w ocenie uczniów i ich rodziców.
- Współpracujemy z członkami Rady Rodziców i Samorządem Uczniowskim i razem określamy potrzeby uczniów w zakresie wychowania i profilaktyki.
- Wychowawcy systematycznie poddają ewaluacji swoje działania w obszarze wychowania i profilaktyki, korygują je, formułują wnioski, ich oddziaływania są dostosowane do potrzeb indywidualnych i klasy.
- Każdorazowo poddajemy ewaluacji wnioski ze sprawozdań klasowych programów wychowania i profilaktyki, na bieżąco wprowadzamy zmiany.
- Zespół opracowujący „Program Wychowawczo – Profilaktyczny” dokonuje ewaluacji realizacji działań i przedstawia wnioski Radzie Pedagogicznej.
CZYNNIKI RYZYKA I CZYNNIKI CHRONIĄCE
Poprzez czynniki ryzyka rozumiemy właściwości indywidualne, cechy środowiska społecznego i efekty ich interakcji, które wiążą się ze zwiększeniem ryzyka wystąpienia nieprawidłowości czy zaburzeń. Możemy wśród nich wymienić:
Czynniki indywidualne:
– niski poziom umiejętności społecznych i radzenia sobie z emocjami;
– niski poziom inteligencji;
– duże zapotrzebowanie na stymulację na wrażenia;
– wczesny wiek inicjacji nikotynowej i alkoholowej, wczesne zachowania problemowe;
– trudny temperament – impulsywność, nadpobudliwość, agresywność.
Czynniki związane z rówieśnikami:
– przebywanie w towarzystwie rówieśników przejawiających zachowania ryzykowne (palenie papierosów, zażywanie substancji psychoaktywnych, picie alkoholu, stosowanie przemocy fizycznej lub werbalnej);
– poszukiwanie i uzyskiwanie u rówieśników aprobaty dla zachowań ryzykownych;
– odrzucenie przez rówieśników.
Czynniki związanie z rodziną:
– niski status socjoekonomiczny rodziny – niskie dochody, niski poziom edukacji rodziców, brak stałej pracy ;
– poważne konflikty rodzinne- rozwód lub separacja rodziców, wrogość między rodzicami;
– alkoholizm lub inne uzależnienia rodziców;
– zakłócenia w relacji rodzic-dziecko;
– nieprawidłowa realizacja ról rodzicielskich – niekonsekwentne zasady wychowawcze, brak nadzoru, troski, brak zapewnienia poczucia bezpieczeństwa;
– brak wsparcia u innych dorosłych;
– niewłaściwe wzorce zachowania u starszego rodzeństwa.
Czynniki ryzyka związane ze szkołą i nauką:
– niepowodzenia w szkole w obszarze edukacji i w relacji z ludźmi;
– negatywny stosunek do obowiązków szkolnych lub do nauczycieli;
– brak adekwatnej reakcji na trudności ucznia
Czynniki chroniące nie usuwają negatywnych doświadczeń lub niekorzystnych czynników, ale pomagają zmagać się z nimi z dobrym skutkiem, zwiększają ogólną odporność człowieka, wyzwalają większą motywację i energię do walki
z przeciwnościami. Możemy wśród nich wymienić:
Cechy indywidualne:
– wysoki poziom inteligencji i uzdolnień, koncentracja uwagi;
– pozytywny obraz własnej osoby, właściwe poczucie wartości
– umiejętność rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z sytuacjami stresującymi
– posiadanie życiowego celu, aspiracje edukacyjne;
– asertywność, komunikatywność, zdolności adaptacyjne;
Czynniki związane z rówieśnikami:
– umiejętność nawiązywania kontaktów rówieśniczych,
– otwartość, komunikatywność
– szacunek, tolerancja, empatia
Czynniki związane z rodziną:
– czerpanie dobrego wzorca od rodziców, opiekunów
– angażowanie się rodziców w naukę i wychowanie dziecka;
– dobre relacje z rodzeństwem;
– jasno sprecyzowane oczekiwania wobec dziecka;
– monitorowanie czasu wolnego dziecka.
Czynniki związane ze szkołą:
– efektywna współpraca między nauczycielami, pedagogiem i rodzicami, sprawne przekazywanie informacji,
– szybka i odpowiednia reakcja w sytuacji ryzyka;
– szczególna dbałość o młodzież z grup o podwyższonym poziomie ryzyka;
– budowanie poczucia troski i wsparcia;
– dbałość o budowanie pozytywnych relacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami kompetencji społecznych;
– przygotowanie nauczycieli do pracy z młodzieżą sprawiającą problemy wychowawcze
– angażowanie młodzieży w życie szkolne, pokazanie możliwości właściwego, zdrowego spędzania czasu wolnego.
MISJA SZKOŁY
„WYCHOWAĆ CZŁOWIEKA DOBREGO I MĄDREGO”
Motto wspiera główne zadanie szkoły, jakim jest wychowywanie młodzieży do wartości. Dobroć i mądrość to aksjologiczne priorytety szkoły, które będą intensywnie rozwijane przy użyciu nowoczesnych technik dydaktyczno – wychowawczych.
,,Wartość” to wszystko, co cenne i godne pożądania, co stanowi cel dążeń ludzkich, co uważane jest za ważne, oraz sprzyjające i w taki sposób jest urzeczywistniane.
Wychowanie człowieka dobrego i mądrego to główny cel szkoły, urzeczywistniający uniwersalne idee, stanowiące podstawę systemu światopoglądowego młodego człowieka.
- Dążymy do wychowania ucznia mającego świadomość, że jest członkiem społeczności szkolnej.
- Uczymy kochać, szanować i żyć kulturą i tradycją narodu polskiego, jednocześnie wychowujemy w poszanowaniu kultur i wartości innych narodów.
- Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie.
- Zwracamy szczególną uwagę na rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy naszych uczniów.
- Propagujemy wśród uczniów zdrowy styl życia.
- Dbamy o bezpieczeństwo uczniów.
WIZJA SZKOŁY
Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną placówką, przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Uczniowie naszej szkoły będą ludźmi mającymi poczucie własnej wartości i odpowiedzialności ze własne zachowanie.Wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. W pracy z uczniem kadra pedagogiczna podejmuje twórcze działania, które pozwolą realizować misję szkoły. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami, Europejczykami i członkami swojej „małej ojczyzny”. Będą szanować kulturę i tradycję. Szczególnie zadbamy o ich rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia i potrafili dokonać słusznego wyboru.
KONCEPCJA PEDAGOGICZNA
Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły wspiera integralny rozwój i wychowanie ucznia oraz umożliwia stworzenie każdemu nauczycielowi szansy stosowania autorskich rozwiązań dla różnych problemów wychowania. Jego walorem jest zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia i skuteczne rozwijanie jego potencjału, poprzez motywowanie do samodzielnej pracy.Proponujemy nowoczesne metody np. tutoring, mentoring, eksponujące podmiotowość ucznia i pozytywnie wpływające na jego wszechstronny rozwój.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwenta naszej szkoły cechuje:
- miłość i szacunek do Ojczyzny wyrażająca się głównie poprzez poznawanie jej historii, kultury i tradycji jak również troska o utrzymanie i pomnożenie dziedzictwa narodowego, regionalnego i godne reprezentowanie kraju na zewnątrz,
- świadomość przynależności do wspólnoty ogólnoludzkiej w poszanowaniu prawa i godności każdej jednostki, dążenie do budowania więzi i właściwych relacji między ludźmi,
- wysoka kultura osobista wyrażona przez odpowiednią postawę, dbałość o poprawność językową, właściwe słownictwo, strój,
- wrażliwość, życzliwość i pozytywne nastawienie wobec innych,
- tolerancja i szacunek wobec ludzi o innych poglądach, ras, religii, narodów,
- szacunek dla środowiska naturalnego, przyrody, odkrywanie jej piękna i tajemnic,
- zdolność do samodzielnego myślenia, szacunek dla prawdy, postępowanie zgodnie z własnym sumieniem, wysoki poziom wiedzy
i umiejętności zgodny z własnymi możliwościami, - umiejętność rozpoznawania zagrożeń, odporność na wpływy różnych patologicznych zjawisk społecznych oraz środków przekazu
CEL GŁÓWNY PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO
Głównym celem Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Liceum Ogólnokształcącego jest wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, psychicznym, zdrowotnym i społecznym.
Cele szczegółowe:
- uczeń Liceum szanuje życie ludzkie jako najwyższą wartość
- uczeń kieruje się w stosunkach międzyludzkich uczciwością i prawdą
- uczeń szanuje godności osobistej
- uczeń rozpoznaje i rozwija własne zainteresowania, zdolności, talenty
- uczeń wykazuje się postawą odpowiedzialności za bezpieczeństwo, własne decyzje i czyny
- uczeń potrafi korzystać z przysługujących mu praw i wywiązuje się z obowiązków
- uczeń ma zapewnioną równą szansę w dostępie do różnych szkolnych form edukacyjnych, działań opiekuńczych, kulturalnych i sportowych
- uczeń jest zmotywowany do samokształcenia
- uczeń dba o wysoką kulturę osobistą własną i kolegów
- uczeń posiada umiejętność radzenia sobie na współczesnym rynku pracy
- uczeń potrafi organizować akcje propagujące zdrowy i higieniczny tryb życia, bierze w nich aktywny udział
- uczeń posiada umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami, wykazuje się postawą asertywną
- uczeń podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska
- uczeń ma pozytywne relacje z rodziną i najbliższym otoczeniem
- uczeń wykazuje postawę patriotyczną, poszanowania kultury, tradycji, symboli szkolnych, lokalnych i narodowych
- uczeń jest tolerancyjny wobec odmiennych poglądów i rozwija tożsamość europejską
- uczeń ma wypracowane umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
- uczeń współpracuje w zespołach klasowych, jest zaangażowany w pracę na rzecz szkoły i środowiska lokalnego
DIAGNOZA POTRZEB ROZWOJOWYCH NASZYCH UCZNIÓW
Diagnozowanie potrzeb uczniów odbywa się na podstawie obserwacji, analizy dokumentacji szkolnej, indywidualnych rozmów pedagogów z uczniami i rodzicami, wniosków do pracy zespołów wychowawczego i przedmiotowych. Diagnozy dokonuje się także w bieżącej pracy i obserwacji uczniów, ankiet ewaluacyjnych oraz kontaktu przez e-dziennik z rodzicami.
Wyodrębniono następujące potrzeby, którymi jako nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy zajmiemy się w tym roku w szczególny sposób:
- Rozpoznawanie własnej ścieżki życiowej, wyboru kierunku studiów, badanie predyspozycji do wyboru zawodu
- Rozwijanie pasji i zainteresowań m. in. poprzez współpracę z zewnętrznymi placówkami naukowymi,
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie w przestrzeni wirtualnej, zapobieganie zagrożeniom w sieci.
- Monitorowanie realizowania obowiązku szkolnego przez młodzież z trudnościami w nauce
- Opieka nad młodzieżą z problemami zdrowotnymi, ze SPE oraz posiadającymi opinie PPP i inne
- Profilaktyka uzależnień z naciskiem na dopalacze i e-papierosy, narkotyki i alkohol
- Relacje rówieśnicze, tolerancja, adaptacja w nowej grupie.
- Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
- Dbanie o zdrowie własne i innych w związku z epidemią COViD 19
- Wspieranie kondycji psychofizycznej uczniów po powrocie z nauki zdalnej.
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny Liceum obejmuje wytyczne polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym.
Wytyczne na rok szk. 2021/2022
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnychwychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
ZADANIA DO REALIZACJI
CEL
|
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
TERMIN REALIZACJI |
1. Kształtowanie postaw patriotycznych i wychowanie do wartości w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych. Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do innych kultur i narodów. |
· Organizowanie apeli z okazji ważnych wydarzeń historycznych i narodowych.
· Uroczyste obchodzenie Święta Patronki Szkoły · Aktywny udział w wydarzeniach szkolnych, obchody związane z dniem patrona szkoły. · Uwrażliwianie na kulturę i sztukę, udział · Wycieczki turystyczno-krajoznawcze. · Organizowanie konkursów i imprez artystycznych, udział w wydarzeniach historycznych. · Włączanie rodziców do udziału w szkolnych · Realizacja zagadnień patriotycznych na godzinach wychowawczych oraz innych lekcjach. · Spotkania i rozmowy ze specjalistami.
|
Nauczyciele. Wychowawcy. Rodzice.
Dyrekcja. |
Cały rok szkolny, według potrzeb, wydarzeń i kalendarza. |
Profilaktyczne:
Stwarzanie sytuacji służących uczeniu się sumienności, rzetelności, obowiązkowości i odpowiedzialności za własne słowa, czyny, aktywny udział w przedsięwzięciach patriotycznych. |
||||
2.Rozwój jednostki i jej zainteresowań. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. Odkrywanie i rozwijanie zainteresowań u uczniów. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów. Zapewnienie możliwości uczestnictwa w szkolnych kołach zainteresowań i pozaszkolnych zajęciach. |
· Rozpoznawanie indywidualnych predyspozycji i talentów wśród uczniów.
· Indywidualnie wsparcie ucznia zdolnego i prezentacja jego umiejętności na forum klasy, szkoły i w środowisku lokalnym · Udział w kołach zainteresowań, szkolnych i pozaszkolnych · Organizacja warsztatów pobudzających ciekawość świata i kreatywność. · Realizacja godzin wychowawczych na temat znaczenia indywidualnych zainteresowań w życiu każdego człowieka. · Umożliwienie uczniom uczestnictwa w przedsięwzięciach edukacyjnych kulturalnych, sportowych o charakterze szkolnym, lokalnym i ogólnopolskim. · Prowadzenie zajęć polegających na kształtowaniu samodzielności i odpowiedzialności. · Propagowanie codziennego czytania książek wśród uczniów.
|
Nauczyciele. Wychowawcy. Specjaliści.
Rodzice Biblioteka szkolna
|
Cały rok |
Profilaktyczne:
Stwarzanie okazji do aktywnego i kreatywnego angażowania się w przedsięwzięcia na terenie szkoły i miasta, organizacja własnego i rodzinnego spędzania czasu wolnego |
||||
3. Rozwój doradztwa zawodowego w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Doradztwo zawodowe jako proces wspierania uczniów w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych. |
· Opracowanie planu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (element Programu Wychowawczego Szkoły i Statutu Szkoły).
· Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. · Zajęcia indywidualne/spotkania z doradcą zawodowym i realizowanie tematyki z zakresu orientacji zawodowej. · Określenie potrzeb środowiska lokalnego pod względem niezbędnych usług i świadome planowanie swojego rozwoju. · Współpraca z PUP w zakresie rozpoznawania rynku pracy. · Umożliwienie uczniom udziału w zajęciach warsztatowych na wyższych uczelniach – koła naukowe PK, UJ, AGH |
Nauczyciel doradztwa zawodowego Wychowawcy
Pracownik UP Pedagodzy |
I półrocze |
Profilaktyczne:
Przygotowanie uczniów do świadomego planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej jako przeciwdziałanie bezrobociu. |
||||
4.Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów z uwzględnieniem bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów sieci w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Wykorzystywanie w pracy na lekcjach technologii informacyjnych, programów multimedialnych, zasobów internetowych platform szkoleniowych. Kształtowanie i utrwalanie nawyków bezpiecznego korzystania z Internetu |
· Zajęcia z programowania.
· Lekcje online – Skype in the Classroom, Wykorzystywanie urządzeń komunikacyjnych w procesie planowania i realizowania zajęć. Wykorzystywanie przez nauczycieli zasobów internetowych w pracy z uczniem. · Publikacje na stronie szkoły wspomagające edukację uczniów. · Realizacja projektów z wykorzystaniem IT. · Zajęcia związane z aktywnością w cyberprzestrzeni, możliwymi zagrożeniami i bezpieczeństwem dziecka. · Edukacja prawna. · Konsultacje i porady online/wirtualne zebrania z rodzicami. · Teleporady specjalistów. · Realizacja konkursu „Dzień bezpiecznego Internetu” |
Nauczyciele, Wychowawcy, Specjaliści. | Cały rok |
Profilaktyczne:
Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych. Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni i sieciach społecznościowych. |
||||
5. Profilaktyka uzależnień w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Wyposażenie uczniów w wiedzę z zakresu negatywnych skutków zażywania substancji uzależniających. Zwiększenie świadomości uczniów. Świadome podejmowanie decyzji. |
· Przeprowadzenie zajęć w ramach godzin wychowawczych.
· Zajęcia profilaktyczne: indywidualne, w grupach, w klasach prowadzone prze ZIK · Opracowanie i udostępnienie wychowawcom propozycji tematów na godziny wychowawcze. · Udzielanie porad uczniom, rodzicom · Zorganizowanie szkolenia dla rodziców i nauczycieli. · Udostępnienie materiałów edukacyjnych uczniom, rodzicom i nauczycielom. Przeprowadzenie ankiety diagnostycznej, opracowanie wyników i ewaluacja. · Wyposażenie nauczycieli w wiedzę i narzędzia niezbędne w działaniach profilaktyczno – wychowawczych z uczniem (przeprowadzenie szkoleń wewnętrznych stacjonarnych lub online, wskazanie kursów (Debata, Archipelag Skarbów)). · Bieżące monitorowanie zagrożeń związanych z uzależnieniami |
Wychowawca. Nauczyciele.
pedagodzy Specjaliści. |
II półrocze |
Profilaktyczne:
Systematyczne monitorowanie zagrożeń związanych z uzależnieniami. Ochrona przed zagrożeniami związanymi z uzależnieniami. Współpraca z rodzicami uczniami oraz instytucjami zajmującymi się problemami uzależnień. Prowadzenie zajęć profilaktycznych indywidualnie, z rodziną, w klasach, w grupach. Uświadamianie o zagrożeniach płynących z używania substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. |
||||
6. Kształtowanie zachowań prospołecznych uczniów w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej | Wychowawcze:
Prawa i obowiązki człowieka/dziecka. Konwencja praw dziecka. Uwrażliwienie na potrzeby osób potrzebujących wsparcia. Tworzenie warunków do samorządności uczniów. Propagowanie idei wolontariatu wśród uczniów i ich rodziców |
· Zajęcia edukacyjne w klasach dotyczące Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych i Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.
· Poznanie zadań Rzecznika Praw Człowieka/Praw Dziecka. · Zamieszczanie informacji o planowanych przedsięwzięciach na stronie szkoły. · Włączanie społeczności szkolnej w akcje charytatywne o charakterze szkolnym, lokalnym i ogólnopolskim. · Propagowanie i uświadamianie znaczenia wolontariatu jako formy pomocy (Szkolne Koło Caritas, wolontariat w Świetlicy Środowiskowej) · Stwarzanie warunków dla aktywnej pracy samorządu przy organizowaniu imprez oraz innych wydarzeń szkolnych. · Zorganizowanie klasowych i szkolnych wyborów do samorządu
|
Nauczyciele. Wychowawcy. Specjaliści. Rodzice. Dyrekcja. Zaproszeni goście | Cały rok szkolny według planów pracy wychowawczoprofilaktycznych. |
Profilaktyczne:
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób potrzebujących wsparcia. Rozwój uczuć wyższych. |
||||
7. Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Diagnoza zespołu klasowego i indywidualnych potrzeb uczniów. Praca wychowawcza uwzględniająca indywidualizację i dostosowania. Współpraca z rodziną. Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku. Podnoszenie kompetencji wychowawczych nauczycieli. |
· Udział kl. I i II w obozie integracyjnym w Zawoi
· Organizacja ceremoniału „Ślubowania klas I” · Zawieranie kontraktów z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze i ich rodzicami. · Spotkania, rozmowy, psychoedukacja indywidualna i klasowa, warsztaty. · Ewaluacja podjętych oddziaływań. · Angażowanie wszystkich uczniów do udziału · Wzmacnianie świadomości rodzicielskiej i wychowawczej. · Prowadzenie lekcji wychowawczych i zajęć profilaktycznych przez wychowawców wg opracowanego harmonogramu · Doskonalenie kompetencji wychowawczych – udział w różnych formach szkoleniowych, lekcjach otwartych. · Realizacja wewnątrzszkolnego systemu reagowania na sytuacje trudne. · Praca w zespołach wychowawczych w sytuacjach problematycznych i kryzysowych, planowanie oddziaływań wychowawczych oraz ewaluacja. · Zapoznawanie uczniów z wewnętrznymi regulaminami i konsekwentne egzekwowanie. · Współpraca z instytucjami zewnętrznymi wspierającymi pracę wychowawczą i profilaktyczną szkoły (PPP, ZIK, Sąd Rodzinny, Świetlica Środowiskowa, Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne, Policja, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie). · Prowadzenie zajęć profilaktycznych indywidualnie, w grupie, w poziomach, klasach.
|
Wychowawcy Nauczyciele, Specjaliści Rodzice. Pielęgniarka. Zaproszeni goście | Cały rok |
Profilaktyczne:
Współpraca z instytucjami zewnętrznymi działającymi na rzecz wsparcia dziecka i rodziny. Przestrzeganie i wdrażanie procedury postępowania nauczycieli (pracowników szkoły) w trudnych sytuacjach wychowawczych. 9 Organizacja zajęć profilaktycznych indywidualnie, w grupie, w poziomach, klasach. Prowadzenie godzin wychowawczych z obszaru profilaktyki |
||||
8. Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej | Wychowawcze:
Prowadzenie lekcji wychowawczych wg planów wychowawczych. Zapoznanie uczniów z drogą ewakuacyjną, sygnałami alarmowymi, zasadami BHP poszczególnych pracowni oraz przeprowadzenie próbnego alarmu ewakuacyjnego. Zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć, przerw międzylekcyjnych, uroczystości szkolnych. Pełnienie dyżurów podczas przerw zgodnie z obowiązującymi w szkole zasadami. Bieżące monitorowanie potrzeb środowiska szkolonego i rodzinnego pod względem bezpieczeństwa. Kształtowanie nawyków odpowiedzialności za powierzone mienie szkolne. Kształtowanie i utrwalanie wśród uczniów nawyków odpowiedzialnego, bezpiecznego zachowania w różnych sytuacjach społecznych, zarówno w szkole jak i poza nią. Zapobieganie aktom przemocy i agresji we wzajemnych relacjach. |
· Lekcje wychowawcze, zajęcia z pedagogami nt uzależnień.
· Próbne alarmy ewakuacyjne. · Warsztaty edukacyjne w klasach, poziomach. Praca wychowawcza z uczniem sprawiającym problemy wychowawcze. · Korzystanie z pomocy i wsparcia instytucji zewnętrznych (Policja, Straż Miejska). Ewaluacja działań. |
Nauczyciele, Wychowawcy, Specjaliści, Rodzice,
Dyrekcja |
Cały rok szkolny wg potrzeb, harmonogramów i planów pracy. |
Profilaktyczne:
Profilaktyka uzależnień (Internet, gry multimedialne, alkohol, używki) Rozpoznawanie świadomości zagrożeń płynących ze stosowania substancji psychoaktywnych. Przygotowanie uczniów do działań w sytuacjach zagrożeń (pandemia koronawirusa, katastrofy komunikacyjne, urazy, wypadki masowe, zdarzenia terrorystyczne). |
||||
9.Wspieranie uczniów z trudnościami edukacyjnymi w osiągnięciu sukcesu na miarę ich możliwości w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Indywidualizowanie pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniem zdolnym. Określanie potrzeb edukacyjnych uczniów i przyczyn niepowodzeń – diagnoza psychologiczno-pedagogiczna. Współpraca z Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi i innymi instytucjami |
· Rozpoznawanie potrzeb uczniów i klasy.
· Wsparcie psychologiczno – pedagogiczne wszystkich uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. · Zaplanowanie, ustalenie i koordynowanie udzielania pomocy psych-pedagogicznej · Indywidulana praca z uczniem zdolnym. · Indywidualna praca z uczniem ze SPE. · Dostosowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z zaleceniami, diagnozą psychologiczno – pedagogiczną i potrzebami uczniów. · Współpraca szkoły z instytucjami organizującymi dodatkowe zajęcia. |
Nauczyciele. Wychowawcy. Specjaliści szkolni. Specjaliści spoza szkoły. Instruktorzy, trenerzy. Rodzic | Cały rok szkolny według planów wychowawczych, nauczycieli, specjalistów |
Profilaktyczne:
Diagnoza(logopedia, dysleksja). Zajęcia specjalistyczne dla uczniów. |
||||
10.Promocja zdrowego stylu życia, profilaktyka zagrożeń i kształtowanie postawy proekologicznej w czasie nauki stacjonarnej lub zdalnej. | Wychowawcze:
Reagowanie w sytuacjach kryzysowych związane z zagrożeniem (pandemia koronawirusa). Zapoznanie z wytycznymi i stosowanie zaleceń MZ, GIS i MEN w sytuacji epidemii COVID Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych w celu przeciwdziałania nadwadze, otyłości i zaburzeniom odżywiania. Rozwijanie zainteresowań sportowych i aktywne spędzanie czasu wolnego Zwracanie uwagi na kształtowanie właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych.
|
· Dbanie o zdrowy styl życia w celu zapobiegania chorobom a w szczególności przeciwdziałania zakażeniom COVID-19.
· Nauka reagowania w sytuacjach kryzysowych. · Dostosowanie środków i metod do zaleceń · w celu profilaktyki, ochrony zdrowia i życia. · Kształtowanie nawyków racjonalnego odżywania. · Uczestniczenie w programach ogólnokrajowych promujących zdrowy styl życia. · Stwarzanie warunków do udziału uczniów · Umożliwianie udziału imprezach sportowych. · W miarę możliwości spędzanie przerw międzylekcyjnych na świeżym powietrzu. · Pogadanki tematyczne w klasach podczas godzin wychowawczych. · Uczestniczenie w projektach proekologicznych i przyrodniczych. · Stworzenie warunków do racjonalnego gospodarowania odpadami na terenie szkoły i poza nią. · Włączanie pielęgniarki do działań profilaktycznych, pogadanki o zdrowiu i inne. · Organizacja konkursów szkolnych i udział w konkursach zewnętrznych. · Nauka i doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy we wszystkich klasach. · Psychoedukacja prozdrowotna rodziców i w miarę potrzeb kontaktowanie z lekarzem/dietetykiem/poradnią
|
Nauczyciele. Wychowawcy. Specjaliści. Rodzice. Pielęgniarka. | Cały rok szkolny wg potrzeb i planów |
Profilaktyczne:
Opieka pielęgniarki szkolnej. Organizowanie zajęć edukacyjno-profilaktycznych. Współpraca z rodzicami, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Stosowanie się do wytycznych MEN, MZ i GIS |
Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 daje Dyrektorowi szkoły uprawnienia do modyfikacji realizowanego programu wychowawczo – profilaktycznego w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.
Załączniki:
ankiety diagnostyczne, tematy godzin wychowawczych, harmonogram wycieczek, harmonogram pracy szkoły, procedury postępowania w sytuacjach trudnych, plany wychowawcze
SPOSOBY EWALUACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWACZO – PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu możliwa będzie poprzez: badanie opinii na spotkaniach z rodzicami, na zebraniach samorządu szkolnego, na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, wypowiedzi uczniów, obserwacje dokonywane przez wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga szkolnego, uczniów, rodziców, pracowników szkoły. ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli, rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami, pracownikami obsługi, dokumenty w teczkach wychowawczych, analiza wyników pracy zespołów: przedmiotowych, wychowawczych, wnioski do dalszej pracy pedagoga szkolnego.
Ewaluacji programu wychowawczego podlegają co roku:
– plany pracy wychowawczej wychowawcy klasowego i ich realizacja,
– współpraca z rodzicami (tematyka zebrań i frekwencja, rozmowy indywidualne, informacje o postępach uczniów i działaniu szkoły),
– organizacja i przebieg imprez i uroczystości szkolnych,
– organizacja, cele wycieczek szkolnych (karty wycieczek, wpisy do e-dziennika)
– organizacja zajęć pozalekcyjnych (plany pracy, e-dzienniki),
– współpraca z różnymi instytucjami,
– realizacja zadań pedagoga szkolnego (sprawozdanie z planu pracy)
– pozytywne i negatywne zachowania uczniów na lekcjach, zajęciach, przerwach i uroczystościach,
– działania podjęte wobec uczniów sprawiających trudności dydaktyczno – wychowawcze.